д.е.н. Унковська Т.Є.
Короткий огляд доповіді глобальної консалтингової компанії Accenture
“Embedded Finance for SME’s: Banks and Digital Platforms”
У світі цифрових фінансів все більшої швидкості набирає розвиток Embedded Finance (EF) - "вбудованих фінансів".
Потужні цифрові платформи націлені на експансію Embedded Finance для захоплення сегменту глобального банківського ринку – фінансових послуг для малого і середнього бізнесу. Зацікавленість МСБ в інструментах EF стрімко зростає. Згідно з прогнозом Accenture, до 2025 року обсяг доходів на цьому сегменті збільшиться до 92 млрд дол, а обсяг ринку до 124 млрд дол. Що буде заважати банкам утримати свою конкурентну позицію і чи виграє від розвитку інноваційних інструментів embedded finance малий та середній бізнес? Читайте у статті нижче та детальніше - у доповіді глобальної консалтингоої компанії Accenture
У чому сутність Embedded Finance?
Embedded Finance – це вбудовані фінансові рішення для клієнтів на цифрових платформах. Тому їх називають «цифровими вбудованими фінансами».
Глобальне опитування Accenture 2500 малих та середніх підприємств на 10 ринках показало, що МСБ дуже зацікавлені у використанні таких цифрових інструментів. Цифрові платформи і банки, які будуть діяти першими і зможуть розвинути партнерські відносини з провідними гравцями, відкриють для себе значні можливості для зростання.
Цифрові вбудовані фінанси – це інтеграція фінансових послуг у щоденну оперативну діяльність та життя клієнтів. Це створює можливості для швидкого надання користувачам фінансових послуг тоді, коли вони це потребують.
Конкуренція на ринку
Деякі з найпотужніших глобальних цифрових платформ використовують вбудоване фінансування для обслуговування підприємств МСБ для надання безперебійних та безпроблемних банківських послуг. Цифрові платформи взяли на себе відповідальність за ці послуги, розуміючи, що вони відіграють центральну роль у житті МСБ. Для традиційних банків, які на сьогодні надають послуги МСБ, це знаменує появу потужного нового конкурента у цьому сегменті фінансового ринку.
Згідно із прогнозною моделлю Accenture, до 2025 року обсяг доходів від вбудованого фінансування для МСБ зросте до 92 млрд дол. Якщо банки будуть зволікати, то вони втратять 32 млрд дол розрахункового доходу від традиційного банківського обслуговування МСБ.
У банків є можливість стати потужним гравцем у новому сегменті цифрового вбудованого фінансування, що зароджується, шляхом охоплення фінансових послуг для МСБ через цифрові платформи. Зрозуміло, що перші гравці матимуть вирішальну перевагу.
Як показало дослідження Accenture, багато малих та середніх підприємств незадоволені своїми відносинами із банками. МСП у всьому світі зазвичай оцінюють за низькими рейтингами якість та швидкість банківського обслуговування, а також прозорість банківських комісій. Це відбувається, незважаючи на приплив необанків на більшість світових ринків. Зокрема у США, жодному необанку ще не вдалось захопити навіть 1% частки ринку фінансових послуг для МСБ. Інерція досі перемагає — небагато банків виходять на цей ринок із дійсно диференційованими пропозиціями, які стимулюють приплив клієнтів сектору МСБ.
Відносини між МСБ та комерційними банками на більшості ринків не задовольняють жодну із сторін: підприємства та діючі банки однаково прагнуть знайти кращі способи ведення справ.
З погляду чинних банків, малий та середній бізнес – це складний сегмент для ефективного та вигідного обслуговування. Аналіз Accenture показав, що лише 30% комерційних підрозділів великих банків досягли стійкої позитивної віддачі.
Опитування Accenture свідчить, що 47% небанківських цифрових платформ планують пропонувати послуги embedded finance, щоб утримувати клієнтів та збільшувати для них цінність своїх послуг.
Наприклад, за оцінками Accenture, цифрові платформи із вбудованими фінансами до 2025 року можуть захопити 26% світового ринку банківських послуг МСП, тобто майже 124 млрд дол.
Переваги цифрових платформ та вбудованих фінансів
Цифрові платформи вирішують багато існуючих проблем. Завдяки вбудованому фінансуванню МСП отримують фінансові послуги, коли вони потрібні, без необхідності ініціювати окремі процеси у новому інтерфейсі, наприклад, увійти на інший веб-сайт, щоб здійснити грошові перекази чи заповнити заявку на кредит.
Це не тільки простіше та ефективніше для малого та середнього бізнесу. Вбудовані фінанси на цифрових платформах можуть також включати додаткові послуги – наприклад, інструменти фінансового управління та аналітики. Небанківські платіжні системи вже пропонують продавцям інструменти аналітики, які вони можуть використовувати для збільшення розуміння клієнтів на основі Big Data.
Моделі Embedded Finance
За оцінками Accenture, формуються дві основні моделі вбудованих фінансів на цифрових платформах.
1. Pass-through services
Відповідно до цієї моделі цифрова платформа служить шлюзом для існуючих щоденних банківських послуг для третіх осіб.
У цій моделі цифрова платформа бачить свою цінність у наданні клієнтам легкого доступу до банківських фінансових послуг, яких вони найбільше потребують у щоденному потоці ділової активності. Кілька банків, фінтех-компаній та інших сторін матимуть можливість підключитися до цифрової платформи та запропонувати свої послуги через API. Accenture очікує, що великі технологічні платформи, такі як Google і Microsoft можуть обрати цю модель або гібридний підхід.
2. Platform-branded services
За цією моделлю фінансові сервіси надаються під торговою маркою цифрової платформи, яка пропонує вбудовані фінансові послуги у межах власної пропозиції. Сервіс буде легко інтегрований у інші послуги для користувача платформи.
У цьому випадку платформа тримає під контролем дані користувачей та процеси ціноутворення на фінансові продукти та послуги. На практиці цифрова платформа співпрацює з банком або фінтех-компанією для надання фінансових послуг, і спільно з ними створює нові рішення, які вирішують больові точки малого та середнього бізнесу. Ця модель забезпечує «додану вартість», яку можна монетизувати.
Ці моделі не виключають одна одну. Деякі платформи можуть використовувати різні моделі для різних фінансових продуктів та послуг. Інші можуть застосовувати гібридні моделі, такі як co-branding вбудованих сервісів або формування ексклюзивних дистриб'юторських партнерств з обраними традиційними банками або фінтех-компаніями.
Що робити банкам у конкурентній боротьбі?
У своєму дослідженні Accenture вважає, що невдовзі кожен банк буде змушений вирішити, якою є його стратегія щодо Embedded Finance, і розпочати втілення її у життя.
Ті, хто очолить зміни, зможуть побудувати партнерські відносини з провідними гравцями на ринку та спільно створити цифрові фінансові послуги, які дозволяють їм не лише захистити існуючу ринкову частку, але й стимулювати значне зростання ринку за рахунок доступу до нових клієнтів та створення інноваційних пропозицій.
Comments